ارگونومی تایپ با گوشی : تایپ کردن با گوشی چه آسیب هایی به بدن شما می رساند؟

تلفن های هوشمند به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده اند. فرقی نمی کند شغل شما چه باشد، هر جا که باشید و به هر کاری که مشغول باشید، برای کار و تفریح و سفر و زندگی روزمره به گوشی تلفن همراه نیاز دارید. با وجود همه ضررهایی که این گوشی های کوچک دوست داشتنی برای جسم و حتی روح ما دارند، جدا شدن از آنها غیرممکن است. پس بهتر است راه درست استفاده از گوشی را بیاموزیم تا آسیب کمتری ببینیم. این مقاله را به ارگونومی تایپ با گوشی و نحوه درست استفاده از موبایل اختصاص داده ایم.

آسیب های ناشی از گوشی تلفن همراه

استفاده غیراصولی از گوشی موبایل و بی توجهی به اصول ارگونومی تایپ با گوشی می تواند اثرات غیرقابل جبرانی بر چشم شما بگذارد. اما آسیب های جسمی استفاده درازمدت از گوشی تلفن همراه به چشم شما محدود نمی شود و ممکن است مچ دست، گردن، کتف و کمر شما را هم درگیر کنند. خبر خوب این که با رعایت نکات ساده ارگونومیک، می توانید احتمال بروز این آسیب های جسمی را به حداقل برسانید. ممکن است مدتی طول بکشد تا به این تغییرات عادت کنید، اما به ما اعتماد کنید، ارزشش را دارد.

ارگونومی تایپ با گوشی

همانطور که گفتیم، آسیب های تلفن همراه به چشم و بینایی محدود نمی شود و تمام اعضای بدن شما را درگیر می کند؛ به خصوص مچ و انگشتان دست ها و گردن. در ادامه اصول ارگونومی تایپ برای محافظت از اعضای مختلف بدن را شرح می دهیم.

ارگونومی تایپ با گوشی و محافظت از چشم

فاصله اصولی بین صفحه گوشی و چشم خود را همیشه حفظ کنید. توصیه می شود گوشی را بین 30 تا 60 سانتیمتری چشم های خود نگه دارید. اگر اندازه فونت گوشی کوچک است و برای دیدن آن با مشکل مواجه می شوید، با استفاده از تنظیمات گوشی و اپلیکیشن ها، از فونت های بزرگ تر استفاده کنید که از فاصله بیشتر هم قابل خواندن باشند.

قانون ۲۰-۲۰-۲۰ در زمان کار با کامپیوتر را یادتان هست؟ این که بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با کامپیوتر، باید ۲۰ ثانیه به جسمی در فاصله ۲۰ متری یا بیشتر نگاه کنیم تا چشم استراحت کند. در مورد موبایل، بهتر است هر ده دقیقه یا کمتر این کار را انجام دهیم، چرا که فاصله صفحه موبایل از چشم ما کمتر است و زودتر چشم را خسته می کند.

نورپردازی محیط باید طوری باشد که بتوانید صفحه گوشی را بدون احساس فشار در چشم ببینید. نور آبی که از صفحه گوشی ساطع می شود، شب ها باعث اختلال خواب می شود و می تواند سلامت مغز شما را به خطر اندازد. برای کاهش عوارض نور آبی می توانید از فیلتر نور آبی استفاده کنید که بیشتر گوشی ها به آن مجهز هستند.

تایپ ده انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان ترین و بهترین روش با تایپون بیاموزید. امتحانش بی ضرر است!

ارگونومی تایپ با گوشی و محافظت از گردن

فشاری که هنگام خم شدن به گردن شما وارد می شود، حدود 27 کیلوگرم است! هرچه زاویه گردن با خط عمود بیشتر باشد، این فشار بیشتر می شود. گردن ناحیه بسیار حساسی است که اعصاب بخش های تحتانی بدن از آن عبور می کنند، پس سعی کنید گردن خود را هنگام استفاده از تلفن هوشمند خم نکنید. سر و گردن را صاف نگه دارید و گوشی را با خم کردن آرنج ها، مقابل صورت، چانه و یا سینه خود بگیرید. به جای خم کردن گردن با چشم ها به پایین نگاه کنید. چند دقیقه یکبار هم تکانی به گردنتان بدهید و وضعیت گردن و ستون فقرات را کنترل و اصلاح کنید.

ارگونومی تایپ با گوشی و محافظت از مچ و انگشت ها

یکی از اصول ارگونومی تایپ با گوشی این است که به صورت مداوم از یک انگشت استفاده نکنید. نگه داشتن وزن گوشی مچ دست را دچار آسیب می کند. اما فقط این نیست. استفاده مکرر از انگشت های شست یا اشاره برای تایپ کردن با گوشی باعث صدمه دیدن مفصل ها می شود. بهترین حالت ارگونومی تایپ با گوشی این است که گوشی را کف یک دست قرار دهید و با انگشت اشاره دست دیگر تایپ کنید. اما برای تنوع می توانید گوشی را با دو دست نگه دارید تا وزن آن میان دو دست تقسیم شود و با انگشت های شست تایپ کنید.

تصویر زیر حالت های مختلف نگه داشتن گوشی و میزان پوشش فضای صفحه توسط انگشتان شما را نشان می دهد. هرچه فضایی که با رنگ سبز مشخص شده بزرگ تر باشد، انگشتان شما برای تایپ کردن به فشار و کشش کمتری نیاز دارند. مچ دست ها را تا حد ممکن شل کنید و صاف نگه دارید. هرگونه فشار به مچ دست ها هنگام تایپ کردن با گوشی، باعث می شود انگشتان شما هم سخت تر کار کنند.

گونومی تایپ با گوشی

برای مدت طولانی با گوشی تایپ نکنید. تایپ کردن با گوشی هم مانند کیبورد می تواند به سندورم تونل کارپال در مچ دست شما منجر شود. در شبکه های مجازی می توانید به جای تایپ کردن، پیام صوتی بفرستید. همچنین اگر برای مدت طولانی با تلفن همراه صحبت می کنید، از هندزفری استفاده کنید. هرگز گوشی را بین گوش و شانه خود قرار ندهید.

چند توصیه ارگونومیک

اگر لازم است یک متن طولانی را تایپ کنید، سعی کنید به جای گوشی این کار را با لپ تاپ یا کامپیوتر انجام دهید. البته با فرض این که ارگونومی تایپ با لپ تاپ یا کامپیوتر  را رعایت کنید. راه دیگر این است که کیبورد فیزیکی به گوشی وصل کنید و از آن مثل یک لپ تاپ یا کامپیوتر کار بکشید. مقاله دیگر ما در مورد روش های اتصال کیبورد به گوشی را هم مطالعه کنید. با این کار برای یادگیری تایپ ده انگشتی هم می توانید از گوشی استفاده کنید.

از دستیارهای گوشی های هوشمند بیشترین استفاده را بکنید. به مدد دستیاران دیجیتالی هوشمند از جمله سیری، الکسا، بیکسبی و گوگل، گوشی ها به صدای شما واکنش نشان می دهند. می توانید بدون تایپ کردن و حتی لمس کردن گوشی خود، آن را کنترل کنید و به جای تایپ کردن از تایپ صوتی و حرکات دست استفاده کنید.

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید. امتحانش بی‌ضرر است!

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

برای شروعِ رایگانِ تمرینِ تایپ ده‌انگشتی، در کامپیوتر یا لپتاپ خود سایت تایپون (typoon.ir) را باز کنید و درس اول را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *