ارگونومی مطالعه : شیوه درست نشستن هنگام مطالعه، نوشتن و درس خواندن

اگر نحوه درست نشستن پشت میز مطالعه را رعایت نکنید، بدن شما به مروز زمان دچار فرسایش و آسیب‌های مزمن خواهد شد. حتی اگر به مطالعه به عنوان یک تفریح نگاه می کنید، نباید رعایت اصول ارگونومی را نادیده بگیرید. این پست را به ارگونومی مطالعه و شیوه درست نشستن پشت میز مطالعه اختصاص داده‌ایم. با تایپون همراه باشید.

ارگونومی مطالعه

اصول ارگونومی مطالعه برای حفاظت از اعضای بدن

مطالعه و نوشتن هم مانند کار با کامپیوتر اعضای بسیاری از بدن شما را درگیر می کند، از چشم ها و دست ها گرفته تا کمر، گردن و حتی زانوها.

ارگونومی مطالعه برای حفاظت از چشم ها

مهم ترین عاملی که باید هنگام مطالعه در نظر داشته باشید، نور محیط است. نور ناکافی هنگام مطالعه فشار زیادی به چشم شما وارد می کند و باعث خستگی زودرس و در درازمدت آسیب های جدی می شود. بهترین نور برای مطالعه، نور طبیعی است، اما تابیدن آفتاب به چشم ها و یا متنی که مطالعه می کنید، توصیه نمی شود. از آنجا که ممکن است به نور طبیعی دسترسی نداشته باشید، بهتر است یک منبع نور مصنوعی استاندارد برای مطالعه تهیه کنید.

نور محیط باید ترکیبی از نورهای سفید و زرد باشد و نباید به صورت تقطه ای طراحی شده باشد. بهتر است نور در محیطی که در آن مطالعه می کنید، پخش شده باشد. هنگام مطالعه منبع نور باید بالا و یا پشت سر شما باشد. از قرار دادن منبع نور در مقابلتان خودداری کنید. بهترین گزینه برای تامین نور محیط هنگام مطالعه، چراغ های مطالعه هستند. در تهیه این چراغ ها استانداردهای ارگونومی رعایت شده است و به علاوه قابلیت تنظیم زاویه و شدت نور هم وجود دارد.

ارگونومی مطالعه برای حفاظت از گردن

وضعیت بدن هنگام مطالعه و نوشتن تا حد زیادی شبیه زمانی است که با کامپیوتر یا لپ تاپ تایپ می کنید. ارگونومی تایپ و شیوه درست نشستن پشت کامپیوتر را هنگام مطالعه هم باید رعایت کنید. کمر خود را به صندلی تکیه بدهید و گردن را صاف نگه دارید. کتاب را روی میز نگذارید تا ناچار نباشید گردن خود را خم کنید. هنگگام مطالعه گردن شما نباید بیشتر از 20 تا 25 درجه خم شود. به این منظور می توانید از نگهدارنده کتاب استفاده کنید تا کتاب با زاویه استاندارد در مقابل صورت شما قرار بگیرد.

نگهدارنده کتاب

صاف نگه داشتن گردن برای ساعت های متمادی باعث بروز خستگی و گرفتگی در عضلات پشت گردن می شود. برای جلوگیری از این آسیب گردن توصیه می کنیم گردن خود را به صندلی تکیه بدهید. در صورت نیاز می توانید از بالش های طبی استفاده کنید تا فشار وارد شده به عضلات گردن را تا حدی کاهش دهند.

حفاظت از کمر و زانوها هنگام مطالعه

حتماً تا الآن متوجه شده اید که بهترین حالت برای مطالعه، نشستن پشت میز است. درست مانند زمانی که با کامپیوتر تایپ می کنید، کف پاها را روی زمین قرار بدهید و زانوها را در حالت 90 درجه نگه دارید. برای جبران ارتفاع زیاد صندلی می توانید از زیرپایی استفاده کنید. ترجیحاً از صندلی طبی و استاندارد استفاده کنید. گودی کمر را با یک بالش طبی پر کنید و قوز نکنید. پاها را روی هم نیندازید، چون در این حالت زانوها فشار بسیار زیادی را تحمل می کنند. ممکن است در این شرایط احساس راحتی نکنید، اما بد نیست بدانید که بدن ما به صورت غیرارادی در وضعیت راحت (و نه استاندارد) قرار می گیرد.

ارگونومی مطالعه با گوشی و تبلت

اگر اپلیکیشن های کتابخوانی استفاده می کنید، نباید به نور صفحه اکتفا کنید. درست است که نور صفحه موبایل یا تبلت برای مطالعه کافی به نظر می رسد، اما توجه کنید که نور آبی که از صفحه گوشی ساطع می شود، به شبکیه چشم آسیب جدی می رساند و باعث اختلال خواب می شود. روشن کردن محیط مطالعه آسیب ناشی از این نور را تا حد زیادی کاهش می دهد. به عنوان یک راه جایگزین می توانید از حالت تاریک استفاده کنید که این روزها بیشتر اپلیکیشن های کتابحوانی به ان مجهز هستند.

درست مانند زمانی که با گوشی تایپ می کنید، برای محافظت از مچ دست و انگشت ها باید اصولی را رعایت کنید. پست دیگر تایپون با موضوع ارگونومی تایپ با گوشی را مطالعه کنید تا بدانید هنگام مطالعه با اپلیکیشن های کتابخوان چگونه می توانید از اعضای بدن خود محافظت کنید.

چند توصیه ارگونومیک

ورزش پشت میز محل کار را فراموش نکنید. بعد از هر یک ساعت مطالعه از جای خود بلند شوید و چند قدم راه بروید. قانون 20-20-20 را هم رعایت کنید. هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به یک شیء در فاصله 20 متری خود نگاه کنید. به اندازه کافی آب بنوشید و مراقب سلامتی خود باشید. مطالعه کردن در حالت درازکش را اصلاً توصیه نمی کنیم. به خصوص زمانی که به روی شکم دراز کشیده اید. در این حالت فشار زیادی به ستون فقرات شما وارد می شود که در درازمدت به کمردرد منجر می شود. به علاوه در این حالت نمی توانید زاویه مناسب گردن و فاصله کتاب از چشم را رعایت کنید.

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید. امتحانش بی‌ضرر است!

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

برای شروعِ رایگانِ تمرینِ تایپ ده‌انگشتی، در کامپیوتر یا لپتاپ خود سایت تایپون (typoon.ir) را باز کنید و درس اول را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *