افزایش بهره وری دورکاری : چگونه بیشترین کار را در کمترین زمان انجام دهیم؟

سازمان های بزرگ از سه دهه گذشته دورکاری و استفاده از نیروهای پاره وقت را به طور جدی مورد توجه قرار داده اند. با این وجود شیوع ویروس کرونا باعث شد پدیده دورکاری به صور گسترده ای در سطح جهان رواج پیدا کند. دورکاری مانند یک شمشیر دولبه عمل می کند که اگر درست مدیریت نشود، بازدهی شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. در این مقاله پنج راه برای افزایش بهره وری دورکاری معرفی می کنیم که حتماً به دردتان می خورد.

مزیت های دورکاری

این روزها دورکاری در وهله اول زنجیره گسترش کرونا را می شکند و این بدون شک بزرگ ترین مزیت دورکاری است. اما این شیوه از کار کردن هم برای کارفرما و هم برای کارمند مزایای دیگری هم دارد. عدم نیاز به حضور روزانه در محل کار باعث کاهش هزینه رفت و آمد می شود و در مرحله دوم از ترافیک و آلودگی هوا جلوگیری می کند. به علاوه دست شما در برنامه ریزی برای امور روزانه باز خواهد بود و می توانید از مزیت شناور بودن ساعت کار نیز بهره مند شوید.

افزایش بهره وری دورکاری

از سوی دیگر کارفرما می تواند تا حد زیادی در هزینه های حضور کارمندان در محل کار (سرمایش، گرمایش، تجهیزات و...) صرفه جویی کند. به علاوه محدودیت های جغرافیایی برای استخدام وجود ندارد و کارفرما می تواند از تخصص کارکنان بدون در نظر گرفتن شهر و حتی کشور محل سکونت او بهره مند شود.

معایب دورکاری

در کنار مزایای مالی، دورکاری معایبی هم دارد. باید بدانیم که دورکاری شیوه اصولی برای مدیریت اجرایی نیست و در نتیجه شرایط و به اجبار به سوی آن رفته اند. از جمله این که ممکن است کارکنان به دلیل محدود شدن روابط اجتماعی منزوی و حتی افسرده شوند و زندگی اجتماعی ایشان مختل شود. به علاوه باید ساز و کاری طراحی شود تا حضور فعال و مفید کارکنان و بازدهی آنها کنترل شود.

مشکل بزرگ دیگر ارتباطات است. حتی اگر زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و امنیتی فراهم باشد، مدیران باید به مهارت های گسترده ای مجهز باشند تا بتوانند این شیوه کار را مدیریت کنند. به عبارت دیگر دورکاری یک شمشیر دولبه است که اگر به درستی مدیریت نشود، نه تنها بازدهی کارکنان را بالا نمی برد، بلکه آسیب های سازمانی زیادی را به دنبال دارد.

پنج راه برای افزایش بهره وری دورکاری

هدف ما از نگارش این مقاله این است که کارکنان و کارفرمایان با استفاده درست و اصولی از پدیده دورکاری، به بهترین نتایج دست پیدا کنند. در ادامه پنج راه برای افزایش بهره وری دورکاری را با هم مرور می کنیم.

برنامه ریزی کنید و به آن پایبند باشید

درست است که با کار در منزل احساس راحتی بیشتری می کنید، اما باید حساب زمان را داشته باشید. اگرچه لازم نیست ساعت 8 صبح کارت ورود بزنید، اما این به این معنی نیست که می توانید تا 10 صبح در رختخواب بمانید! برای افزایش بهره وری دورکاری لازم است طوری برنامه ریزی کنید که وقت مفید شما در طول روز هدر نرود.

ساعت بیدار شدن، وضعیت ظاهری، میز کار و سایر تجهیزات و حتی صبحانه و نهار، از جمله مواردی هستند که نباید اجازه بدهید دورکاری نظم آنها را به هم بزند. برای هر روز خود با در نظر گرفتن حجم کار برنامه ریزی کنید . به این برنامه متعهد باشید. می توانید در ساعت هایی از روز کار کنید که ذهن شما آزادتر است و بازدهی بیشتری دارید.

کارها را به صورت روزانه اولویت بندی کنید

عدم حضور در محل کار شما را از سلسله مراتب اداری و پیگیری های روزانه دور می کند. اما باید توجه داشته باشید که این پیگیری ها بی دلیل نیست. در زمان دورکاری باید خودتان وظیفه اولویت بندی کارها را بر عهده داشته باشید تا از زمان بندی ها عقب نیفتید.

از کارهایی که باید در هر روز انجام بدهید، لیست تهیه کنید. کارهای مهم تر را در اولویت قرار بدهید و برای تمام کردن هر کار ددلاین بگذارید. بعد از تمام شدن هر کار آن را از لیست حارج کنید تا برآورد دقیقی از کارهای باقیمانده و زمان لازم برای تحویل آنها داشته باشید.

از عواملی که حواس شما را پرت می کنند دوری کنید

وقتی در منزل کار می کنید، عوامل زیادی در اطراف شما وجود دارند که حواستان را پرت می کنند؛ از اعضای خانواده گرفته تا تلویزیون و تلفن و.... برای افزایش بهره وری در دورکاری باید کارهای اداری و کارهای شخصی را به صورت دقیق از هم تفکیک کنید.

بهتر است در اتاق و دور از اعضای خانواده کار کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم برای امور شخصی هم برنامه ریزی و اولویت بندی داشته باشید. یک تلفن بی موقع می تواند شما را از برنامه روزانه عقب بیندازد. پس همه حواس خود را به کار متمرکز کنید و زمان مشخصی را به کارهای شخصی اختصاص دهید.

دفتر کار خانگی خود را به ابزار مناسب تجهیز کنید

یکی از عواملی که بهره وری کار را افزایش می دهد، رعایت اصول ارگونومیک است. معمولاً سازمان ها دفاتر کار را به ابزار کار ارگونومیک مجهز می کنند. امتیازی که در دورکاری ممکن است از آن بی نصیب بمانید. حتی اگر صندلی و میز کار شما ارگونومیک نیست، باید همواره به وضعیت نشستن خودتان توجه داشته باشید.

ارگونومی تایپ و شیوه درست نشستن پشت کامپیوتر را رعایت کنید. در صورت امکان از موس ارگونومیک استفاده کنید و یک کیبورد مناسب تهیه کنید. نرمش های مناسب دست و مچ را در هم در برنامه روزانه خود بگنجانید. سعی کنید این روتین روزانه را در محل کار خود هم انجام بدهید. تایپ ده انگشتی را هم یاد بگیرید.

مراقب سلامتی و وضعیت جسمی خود باشید

در حالت عادی اگر وضعیت جسمی شما مناسب نباشد، مرخصی می گیرید و در منزل استراحت می کنید. اما وقتی دورکار هستید، ممکن است این مرز را فراموش کنید. اگر احساس کسالت و بیماری می کنید، کار را تعطیل کنید و تا سلامتی کامل استراحت کنید. این که حتی وقتی لازم نیست از منزل خارج شوید متوجه وضعیت جسمی خود باشید، اهمیت زیادی دارد.

به اندازه کافی آب بنوشید. در فواصل زمانی معین از پشت میز کار بلند شوید و چند قدم راه بروید. در پست دیگری در مورد ورزش پشت میز محل کار و حرکت های ورزشی که می توانید پشت میز انجام بدهید، مفصل توضیح داده ایم.

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید. امتحانش بی‌ضرر است!

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

برای شروعِ رایگانِ تمرینِ تایپ ده‌انگشتی، در کامپیوتر یا لپتاپ خود سایت تایپون (typoon.ir) را باز کنید و درس اول را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *