راهکارهای کاربردی برای افزایش تمرکز و کنترل ذهن هنگام کار و درس خواندن

همه ما دوست داریم در درس و کار بهترین باشیم و از تمام توانایی های خود برای پیشرفت استفاده کنیم. اما عوامل زیادی وجود دارند که می توانند بر میزان بهره وری ما تاثیر منفی بگذارند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سر کلاس در افکار خود غرق شده باشید، یا هنگام مطالعه آنقدر ذهنتان درگیر افکار مختلف شده باشد که بعد از چند ساعت حتی یک صفحه هم نخوانده باشید! به خصوص وقتی دورکاری می کنید و حضور در خانه باعث می شود نتوانید تمرکز کنید. در این مقاله در مورد نحوه افزایش تمرکز و کنترل ذهن هنگام کار و درس خواندن نوشته ایم.

افزایش تمرکز کنترل ذهن

چرا افزایش تمرکز مهم است؟

تمرکز عبارت است از کنترل حواس و توجه بر روی یک موضوع خاص، یعنی بتوانید با همسو کردن اراده و توجه، تمام فکر خود را بر روی یک ایده و یا کار متمرکز کنید و از این شاخه به آن شاخه نپرید. تسلط بر ذهن یک مهارت اکتسابی است که بیشتر مردم از آن بی بهره اند، یک فرایند آگاهانه و عمدی است که طی آن می توانید افکار خود را برای زمان مشخصی حول محور یک موضوع معین متمرکز کنید.

نتایج پژوهش های انجام شده نشان می دهد که بیشتر مردم تنها 6 ساعت در هفته بر کار خود تمرکز می کنند! از سوی دیگر مغز در ساعات انتهایی شب بیشترین کارایی و تمرکز را دارد. این دقیقا بر خلاف چیزی است که کار اداری به ما تحمیل می کند! بنابراین برای افزایش تمرکز لازم است این مهارت را در خود تقویت کنید. اگر این مهارت را بیاموزید، بهره وری شما در مطالعه، درس خواندن، کار کردن و آموزش تایپ ده انگشتی به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

به گفته گلوریا مارک پژوهشگر آمریکایی هر بار که تمرکز خود را از دست می دهید، 25 دقیقه زمان نیاز دارید تا بتوانید دوباره افکار خود را کنترل کنید. این وقفه های متعدد باعث می شود نتیجه دلخواه را از فعالیتی که انجام می دهید، به دست نیاورید. اما با افزایش تمرکز و کسب مهارت کنترل ذهن می توانید این زمان را به 5 دقیقه کاهش دهید.

عوامل برهم زننده تمرکز

عوامل زیادی وجود دارند که باعث می شوند حواس ما از کاری که انجام می دهیم پرت شود و کارایی و بهره وری لازم را نداشته باشیم. این عوامل را در دو دسته درونی و بیرونی می توان بررسی کرد.

عوامل درونی برهم زننده تمرکز

خاطرات، گفتگوهای درونی و نشخوار ذهنی از مهمترین عوامل درونی هستند که تمرکز ما را به هم می زنند. وقتی کاری که انجام می دهید برای شما جذابیت نداشته باشد، مغز شما به صورت ناآگاهانه با عوامل خوشایند مانند مروز خاطرات سعی می کند شما را از آن کار بازدارد.

عوامل بیرونی برهم زننده تمرکز

تلویزیون، گوشی موبایل و سر و صدا از عوامل بیرونی هستند که ذهن شما را از تمرکز بازمی دارند. سعی کنید عوامل مزاحم را از دسترستان دور کنید. موبایلتان را سایلنت کنید و سعی کنید در محیطی قرار بگیرید که سر و صدای کمتری به گوش برسد.

راهکارهای افزایش تمرکز و کنترل ذهن

در ادامه این مقاله راهکارهای افزایش تمرکز و چند تمرین برای کنترل ذهن را با هم مرور می کنیم. با تایپون همراه باشید.

از انجام دادن چند کار همزمان پرهیز کنید

چندکارگی یا multitasking معمولاً یک مهارت به شمار می رود. اما این مهارت در عین حال باعث می شود جزئیات را نادیده بگیرید و دقت شما کاهش پیدا کند. توصیه می کنیم کارها را یکی پس از دیگری و با برنامه ریزی دقیق انجام دهید.

عوامل مزاحم بیرونی را حذف کنید

افزایش تمرکز کنترل ذهن

جاشوا فوئر قهرمان حاظه آمریکا با این عینک و هدفون عجیب، از عوامل محرک دوری می کرد. شما هم می توانید از تکنیک های مشابه برای افزایش تمرکز استفاده کنید. اعلام های گوشی را خاموش کنید و حساب کار و تفریح را کاملاً از هم جدا کنید.

قورباغه تان را قورت بدهید!

اگر کار مهمی دارید که در طول روز ذهن شما را مشغول نگه می دارد، بهتر است این قورباغه را اول صبح قورت بدهید! سخت ترین کار را قبل از هر کار دیگری انجام بدهید و سپس با خیال راحت بر بقیه کارها تمرکز کنید.

قورباغه را قورت بده

از تکنیک پومودورو غافل نشوید

تکنیک پومودورو برای مدیریت زمان طراحی شده است، اما برای افزایش تمرکز هم می توان از این فن استفاده کرد. 25 دقیقه (یا کمتر) بر کار تمرکز کنید و 5 دقیقه استراحت کنید. بعد از 4 دوره می توانید زمان افزایش را بیشتر کنید و زمان تمرکز را به تدریج افزایش بدهید.

برای خودتان انگیزه ایجاد کنید

جایزه هنوز هم می تواند بهترین انگیزه برای افزایش تمرکز بر کار و درس باشد. مثلا می توانید به ازای مطالعه هر 20 صفحه کتاب، به خودتان یک شکلات هدیه بدهید!

از تکنولوژی فاصله بگیرید

گوشی تلفن همراه یکی از سمج ترین مزاحم هایی است که به طور جدی کارایی شما را کاهش می دهد. برای افزایش تمرکز لازم است گوشی را به طور موقت از دسترس خارج کنید. کار کردن و درس خواندن مقابل تلویزیون هم ایده خوبی نیست!

از مراقبه و یوگا کمک بگیرید

مراقبه یک نوع تمرین عضلات ذهن برای تقویت مهارت تمرکز به شمار می رود. این ورزش ذهن آگاهی را در شما تقویت می کنند و باعث تقویت اراده می شود. به خاطر داشته باشید که تقویت اراده عامل مهمی برای تمرکز و کنترل ذهن است.

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید. امتحانش بی‌ضرر است!

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

برای شروعِ رایگانِ تمرینِ تایپ ده‌انگشتی، در کامپیوتر یا لپتاپ خود سایت تایپون (typoon.ir) را باز کنید و درس اول را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *