شیوه های افزایش سرعت تایپ

تسلط بر اصول تایپ

تایپ ده انگشتی یا touch type یعنی مهارت تایپ با درگیر کردن هر ده انگشت و بدون استفاده از قوه بینایی. تایپ ده انگشتی مهارتی است که در بسیاری از مشاغل به آن نیاز مبرم وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید در شغل خود پیشرفت کنید، نباید به آن به عنوان یک مهارت نگاه کنید. در این پست شیوه‌های افزایش سرعت تایپ را معرفی می‌كنیم.

برای آموزش تایپ ده انگشتی نیازی به شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری نیست. فقط با یک سیستم یا لپ‌تاپ و یک خط اینترنت می‌توانید از هر کجا که هستید، به صورت شبانه‌روزی و با کمترین هزینه اقدام کنید. ما برای تمرین آنلاین تایپ ده انگشتی به شما تایپون را پیشنهاد می‌کنیم.

برای مسلط شدن به تایپ ده انگشتی باید تکنیک داشته باشید. تایپ کردن شامل 80 درصد مهارت، 10 درصد دقت، و 10 درصد سرعت است. پس عادت‌های تایپ خود را کنار بگذارید و روش حرفه‌ای و اصولی تایپ را فرا بگیرید. ما شما را گام به گام همراهی می‌کنیم:

گام اول: انتخاب کیبورد

برای تایپ کردن از کیبوردی استفاده کنید که هنگام تایپ کردن با آن احساس راحتی می‌کنید. کیبوردها انواع و اقسامی دارند که تعداد کمی از آنها ارگونومیک هستند.

اگر احساس می‌کنید موقعیت دست‌های شما هنگام تایپ راحت نیست و یا با تمرین مستمر تغییر چشمگیری در سرعت تایپ شما ایجاد نمی‌شود، پیشنهاد می‌کنیم کیبوردتان را عوض کنید و این بار از مدل‌های ارگونومیک استفاده کنید.

اندازه دکمه‌های کیبورد را در نظر داشته باشید. تایپ کردن با دکمه‌های بزرگ راحت‌تر است و احتمال خطای کمتری دارد.

از کیبوردهایی که دکمه‌های مقعر دارند، غفلت نکنید. دکمه‌های مقعر به دلیل همخوانی با شکل انگشت‌های دست، احتمال فشردن دکمه‌های اشتباه در تایپ سرعتی را کاهش می‌دهند.

كیبورد با دكمه های مقعر

نکته دیگر بازخورد لمسی دکمه‌های کیبورد است. هرچه دکمه‌های کیبورد نرم‌تر باشند و فشردن آنها نیاز به وارد کردن نیروی کمتری داشته باشد، احتمال فشردن دکمه‌های اشتباه بیشتر خواهد بود.

گام دوم: عادت کردن به کیبورد

با صفحه کلیدتان آشنا شوید. درست است که صفحه کلیدها تنظیمات استاندارد و شکل نبستاً مشابهی دارند، اما ممکن است در برخی جزئیات با هم تفاوت داشته باشند.

کتابچه راهنمای کیبورد را مطالعه کنید تا بدانید هر کلید چه عملکردی دارد و چه دستوری را اجرا می‌کند. یاد گرفتن کلیدهای میانبر هم تا حد زیادی بر سرعت تایپ شما موثر است.

در مرحله آخر سعی کنید یک طرح بصری از صفحه کلید در ذهن خود ایجاد کنید. هرچند این طرح ذهنی در ابتدا کامل نیست، اما نباید باعث شود هنگام تایپ به کیبورد نگاه کنید. کم‌کم حافظه عضله به کمکتان می آید و مسلط می‌شوید.

گام سوم: قرار گرفتن انگشت‌ها روی کیبورد

انگشت‌های دو دست را به صورت صحیح و اصولی روی دکمه‌های کیبورد قرار دهید. به ردیف وسط کیبورد home row گفته می‌شود، چون انگشت‌های شما بعد از فشردن کلیدهای دو ردیف دیگر، به ردیف وسط بازمی‌گردند.

انگشت اشاره دست چپ روی کلید F و انگشت اشاره دست راست روی کلید J قرار می‌گیرند. این دو کلید در اکثر کیبوردها دارای برجستگی کوچکی هستند که راهنمای قرار گرفتن انگشت‌ها است.

سه انگشت دیگر دست چپ روی کلیدهای A، S و D قرار می‌گیرند. سه انگشت دیگر دست راست را هم روی کلیدهای K، L و ; قرار دهید. جای انگشتان شست دو دست کلید Space است.

کیبورد را طوری روی میز بگذارید که دقیقا مقابل بدن شما قرار بگیرد و به چپ یا راست متمایل نباشد.

گام چهارم: ردیف‌های بالا و پایین کیبورد

انگشت‌های شما به صورت پیش‌فرض روی ردیف وسط کیبورد قرار می‌گیرد. اما تکلیف ردیف‌های بالا و پایین چه می‌شود؟ مهم است بدانید که هر کلید را با کدام انگشت فشار بدهید و سپس انگشت‌ها را در موقعیت قبلی قرار دهید.

انگشت کوچک دست چپ: کلیدهای 1، 2، Q و Z

انگشت حلقه دست چپ: کلیدهای 3، W و X

انگشت وسط دست چپ: کلیدهای 4، E و C

انگشت اشاره دست چپ: کلیدهای 5، 6، R، T، G، V و B

انگشت اشاره دست راست: کلیدهای 7، Y، U، H، N و M

انگشت وسط دست راست: کلیدهای 8، I و ،

انگشت حلقه دست راست: کلیدهای 9،O و .

انگشت کوچک دست راست: کلیدهای 0، -، =، P، [، ]، ‘ و /

تصویر زیر جانمایی انگشت‌های دو دست روی كیبورد را به كمك رنگ نشان می‌دهد:

جای صحیح انگشت ها روی كیبورد

اگر نیاز به استفاده از کلید Shift دارید، باید از دست مخالف دستی استفاده کنید که در حال فشردن کلیدهای اصلی است. مثلا برای تایپ کردن آی باکلاه، انگشت اشاره دست راست کلید ا و انگشت کوچک دست چپ کلید Shift سمت چپ را فشار می‌دهد. کلید فاصله را با هر کدام از انگشت‌های شست که برای شما راحت‌تر است، بزنید.

گام پنجم: تکرار و تمرین

تایپ ده انگشتی هم مانند هر مهارت دیگری به تمرین مستمر نیاز دارد. زمان زیادی لازم است تا انگشتان شما جانمایی کلیدهای کیبورد را به حافظه عضلات خود بسپارند.

هنگام تمرین آنلاین تایپ ده انگشتی دقت را در اولویت قرار دهید. بعد از این که به تایپ صحیح تسلط پیدا کردید و دقت تایپ شما به حداکثر رسید، می‌توانید بر افزایش سرعت تایپ تمرکز کنید.

گاهی از محیط آموزش تایپون خارج شوید و تایپ سریع را در دنیای واقعی امتحان کنید. ارسال ایمیل و ارسال پست در چت آنلاین می‌تواند به تقویت مهارت تایپ و افزایش سرعت شما کمک کند.

گام ششم: استراحت منظم

اگرچه تمرین و تکرار رمز موفقیت در آموزش تایپ ده انگشتی است، اما هر زمان که به استراحت نیاز داشتید، کار را متوقف کنید. تایپ کردن به صورت مستمر بدن شما را فرسوده می‌کند و ممکن است به بدنتان آسیب بزند.

برای تمرین آنلاین تایپ ده انگشتی برنامه‌ریزی کنید و ساعات خاصی از روز را به این کار اختصاص بدهید. ارگونومی تایپ را هم رعایت کنید تا کمترین آسیب به انگشت‌ها، مچ دست، گردن و ستون فقرات شما وارد شود.

قانون ۲۰-۲۰-۲۰ هنگام کار با کامپیوتر و آموزش و تمرین آنلاین تایپ ده انگشتی، بعد از هر ۲۰ دقیقه، ۲۰ ثانیه به جسمی در فاصله ۲۰ متری یا بیشتر نگاه کنید. رعایت این قانون از خستگی چشم جلوگیری می‌کند.

منبع: WikiHow

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید. امتحانش بی‌ضرر است!

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

برای شروعِ رایگانِ تمرینِ تایپ ده‌انگشتی، در کامپیوتر یا لپتاپ خود سایت تایپون (typoon.ir) را باز کنید و درس اول را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *