موس ارگونومیک و انواع آن: راهنمای کامل خرید موس ارگونومیک

کار طولانی مدت با کامپیوتر و لپ‌تاپ که بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد، به مرور زمان به بدن آسیب می‌رساند. گردن، شانه‌ها، کمر، چشم و از همه مهم‌تر مچ، دست‌ها و انگشت‌ها، از کار با موس و کیبورد و تایپ کردن آسیب می‌بیند و دچار صدمات مزمن می‌شوند. راه‌هایی وجود دارد که این آسیب‌ها را به تعویق می‌اندازد. از جمله رعایت کردن اصول ارگونومی تایپ و انجام روزانه نرمش‌های مناسب دست و مچ که تا حدی کارساز هستند. اما از آنجا که اعتقاد داریم پیشگیری بهتر از درمان است، این مقاله را به معرفی موس ارگونومیک اختصاص داده‌ایم.

آسیب‌های دست و مچ

تایپیست‌ها بیشتر وقت خود را با تکرار حرکاتی مانند تایپ کردن روی صفحه کلید، حرکت دادن ماوس و کشیدن انگشت روی صفحه‌های لمسی می‌گذرانند. این حرکات ظاهراً بی‌خطر که هزاران بار در روز انجام می‌شوند، دقیقاً همان چیزی هستند که منجر به معلولیت‌های خفیف از جمله سندروم تونل کارپال، آسیب فشار تکراری و اختلالات اسکلتی عضلانی می‌شوند. با تایپون همراه باشید تا انواع موس ارگونومیک و مزایای استفاده از آنها را به شما معرفی کنیم.

مزایای استفاده از موس ارگونومیک

موس‌های رایج و عادی دستان شما را در موقعیت و زاویه بدی قرار می‌دهند. موس‌های ارگونومیک با در نظر گرفتن اصول ارگونومی و پس از مطالعه و پژوهش فراوان بر روی بدن انسان طراحی می‌شوند. در واقع هدف طراحان این موس‌ها رفع مشکلاتی است که موس‌های رایج برای کاربران ایجاد می‌کنند.

حفظ وضع طبیعی دست

موس ارگونومیک و انواع آن

وقتی از موس‌های استاندارد رایج استفاده می‌کنید، مچ دست شما با یک چرخش 90 درجه‌ای از حالت طبیعی خارج می‌شود. در این حالت ساعد دست تحت فشار شدید قرار می‌گیرد. موس ارگونومیک به گونه ای طراحی می‌شود که حالت طبیعی مچ دست را حفظ می‌کند.

درگیر کردن عضلات قوی‌تر

وقتی با موس‌های رایج کار می‌کنید، عضلات مچ، ساعد و بازوی شما منقبض می‌شوند و برای مدت طولانی در این وضع می‌مانند. اما موس ارگونومیک عضلات قوی‌تر مانند بازو را درگیر می‌کند که آسیب کمتری می‌بینند.

خستگی کمتر و بازدهی بیشتر

همانطور که گفتیم استفاده از موس‌های ارگونومیک عضلات کمتری از دست‌های شما را درگیر می‌کند. به همین دلیل خستگی ناشی از کار با این موس‌ها کمتر است و بازدهی شما را افزایش می‌دهد.

دسترسی بهتر به دکمه‌های اضافی

در موس‌های ارگونومیک انگشت شست در وضعیت کاملاً متفاوتی قرار می‌گیرد و برای فشردن دکمه‌های اضافی این موس‌ها آزادی عمل بیشتری دارد. به خصوی در مورد موس‌های بازی که کلیدهای بیشتری برای کنترل بازی دارند.

انواع موس ارگونومیک

اگر مقاله دیگر ما با عنوان معرفی انواع کیبورد کامپیوتر را مطالعه کرده باشید، حتماً می‌دانید که موس را هم می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله نوع اتصال به کامپیوتر یا لپ‌تاپ و نوع سنسور می‌توان تقسیم‌بندی کرد. ما در این مقاله فقط ارگونومی موس را در نظر داریم.

موس های عمودی

موس عمودی لاجیتک

دکمه‌های اصلی موس عمودی در سمت چپ آن قرار دارند و به راحتی با انگشت شست قابل کنترل هستند. بر خلاف موس‌های رایج که برای فشردن دکمه‌های آنها باید انگشت سبابه و میانی را بلند کنید. برای جا به جا کردن موس‌های عمودی از عضلات ساعد استفاده می‌کنید، نه عضلات مچ. به این ترتیب اعصاب انگشتان که از مچ دست عبور می‌کنند، کمتر دچار آسیب می‌شوند.

موس‌های غلطکی

موس غلطکی ارگونومیک

در موس‌های غلطکی نشانگر با چرخاندن یک توپ بزرگ توسط انگشت‌ها جابه‌جا می‌شود و نیازی نیست موس را روی سطح حرکت بدهید. مزیت موس‌های غلطکی این است که مچ دست شما در یک وضعیت ثابت قرار می‌گیرد. کار کردن با این موس‌ها و عادت دادن انگشتان به تغییر عملکرد، ممکن است به زمان زیادی نیاز داشته باشد، اما اگر به آسیب‌های دست مبتلا هستید، گزینه خوبی برای شما هستند.

موس‌های رایج بهبودیافته

ساختار این موس‌ها با موس‌های استاندارد و رایج فعلی تفاوت زیادی ندارد. فقط ارتفاع سطح زیرین آنها افزایش پیدا کرده تا دست در وضعیت طبیعی‌تری قرار بگیرد. زاویه موس نیز کمی به سمت راست متمایل شده است. همچنین برای انگشت شست جای مشخصی طراحی شده که آن را از بلاتکلیفی درمی آورد! استفاده از این موس‌ها برای طرفداران بازی‌های کامپیوتری توصیه می‌شود.

نحوه صحیح استفاده از موس

ساعد خود را روی میز قرار ندهید. این کار باعث می‌شود برای حرکت دادن موس فقط از مچ استفاده کنید که صدمات جدی در پی دارد. موس را در راستای ساعد قرار دهید و از خم کردن مچ به چپ یا راست خودداری کنید. در گذشته تصور بر این بود که استفاده از پدهای دارای استراحتگاه مچ می‌تواند مفید باشد. اما این دیدگاه توسط پژوهشگران رد شده است. چون نه‌تنها زاویه مچ را از حالت طبیعی خارج می‌کند، بلکه می‌تواند مانعی برای خون رسانی صحیح به انگشتان باشد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که با یادگیری تایپ ده انگشتی به صورت آنلاین می‌توانید زمان کار کردن با کامپیوتر را به حداقل برسانید و علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، از بروز آسیب‌های کار طولانی با کامپیوتر جلوگیری کنید.

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید. امتحانش بی‌ضرر است!

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

برای شروعِ رایگانِ تمرینِ تایپ ده‌انگشتی، در کامپیوتر یا لپتاپ خود سایت تایپون (typoon.ir) را باز کنید و درس اول را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *