آموزش کامل راه های پشتیبان گیری از اطلاعات و برنامه ها در ویندوز 10

عوض کردن ویندوز راه حل خیلی از مشکلات است. اما همیشه معظلی به نام جا به جایی اطلاعات هم وجود دارد. اما اگر یک نسخه پشتیبان از ویندوز ۱۰ سیستم یا لپ تاپ خود داشته باشید، نصب ویندوز واقعا بیشتر از یکی دو ساعت زمان نمی‌برد. در این مقاله راه های پشتیبان گیری از اطلاعات و برنامه ها و بازی ها در ویندوز 10 را به شما آموزش می دهیم. با تایپون همراه باشید.

پشتیبان گیری از اطلاعات با فضای ابری

یک روش ساده است. اگر اطلاعات شخصی مهم و حساس خود را روی سرویس‌های ابری (cloud) ذخیره و پشتیبان‌گیری کرده باشید؛ دیگر نیازی به بازگردانی هیچ اطلاعات شخصی روی ویندوز ۱۰ جدید نصب شده ندارید. فقط باید ارتباط خود را با سرویس ابری که استفاده کردید؛ مجددا برقرار کنید یا برنامه‌های این سرویس‌ها را نصب کنید که باعث همگام‌سازی اطلاعات روی هارددیسک و فضای ابری شما می‌شود.

در عمل پشتیبان‌گیری یا ذخیره‌سازی اطلاعات روی فضای ابری به چه معنی است؟ شما به جای استفاده از درایوها و پوشه‌های درون ویندوز ۱۰ برای ذخیره فایل‌ها، اسناد و تصاویر، شما هر چیزی را در سرویس ابری مانند گوگل درایو/دراپ‌باکس/مگا/وان‌درایو ذخیره می‌کنید.

پشتیبان گیری با فضای ابری

شما می‌توانید از ابتدا فایل‌ها و اسناد حساس خود را در فضای ابری ساخته و عملیات‌های خود را روی آن‌ها انجام دهید یا اینکه پیش از پاک‌سازی و نصب مجدد ویندوز ۱۰، به صورت دوره‌ای از همه اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان روی فضای ابری بسازید. در این روش، باید مواظب باشید تا همه اطلاعات و فایل‌ها، از جمله اطلاعات درون پوشه‌های اختصاصی و دسکتاپ ویندوز ۱۰ را هم به سرویس ابری خود منتقل کنید.

یک روش دیگر، راست کلیک روی پوشه‌ها و تغییر مکان ذخیره‌سازی آن‌ها از طریق گزینه Properties است. همین‌طور، می‌توانید این پوشه‌ها را با ماوس گرفته و در پوشه متناظر ولی روی فضای ابری رها کنید.

پس از نصب مجدد ویندوز ۱۰، دوباره باید لینک پوشه‌ها را تغییر دهید و به محل هارددیسک داخلی یا ویندوز ۱۰ خود تغییر دهید. اگر تغییراتی روی فایل‌ها و پوشه‌های درون فضای ابری دادید؛ باید مطمئن شوید این تغییرات روی نسخه دسکتاپ هم اعمال شده است. برنامه‌هایی برای مقایسه و همگام‌سازی پوشه‌ها در فضای ابری و دسکتاپ وجود دارد که می‌توانند تفاوت‌ها را یافته و از بین ببرند.

البته، همیشه در این جابه‌جایی‌ها و نصب مجدد ویندوز، پوشه‌هایی مانند AppData (شامل تنظیمات مرورگر وب، تاریخچه وب‌گردی و غیره) را از دست می‌دهید و قابل پشتیبان‌گیری نیستند.

پشتیبان گرفتن از اطلاعات با نرم افزارهای آنلاین

در سال‌های اخیر، سیستم‌های ابری پشتیبان گیری از اطلاعات قدرت زیادی داشتند و جایگزین برنامه‌های پشتیبان‌گیری آنلاین و همیشگی مانند Backblaze شدند.

پشتیبان گیری با نرم افزارهای آنلاین

اما اگر شما هنوز با دنیای کلاود ارتباط برقرار نکردید یا امکان پشتیبان‌گیری اطلاعات روی سرویس‌های ابری را ندارید و ترجیح می‌دهید از نرم‌افزارهای پشتیبان‌گیری آنلاین استفاده کنید؛ هر برنامه‌ای که می‌تواند به طور خودکار از تمام پوشه‌های شما پشتیبان‌گیری کند را غنیمت بشمارید.

این برنامه‌ها قابل تنظیم و سفارشی‌سازی هستند. مثلا، می‌توانید از دانلود برخی پوشه‌ها و اطلاعات صرف‌نظر کنید یا سراغ بازگردانی بخش از اطلاعات نروید. همین‌طور، باید بدانید که این برنامه‌ها برای پشتیبان‌گیری از نرم‌افزارهای نصب شده روی ویندوز یا بازی‌ها نیستند.

پشتیبان گیری از اطلاعات با کپی از File Explorer

یک روش ساده و نسبتا قدیمی ولی کاملا شخصی، کپی اطلاعات و پوشه‌های مهم از درون مرورگر فایل ویندوز به یک درایو یا هارددیسک اکسترنال است.

مثلا، من تمام اطلاعات شخصی خود را درون پوشه C:Users نگهداری می‌کنم. هر زمان که می‌خواهم از اطلاعاتم پشتیبان‌گیری کنم؛ این پوشه را گرفته و در درایو دیگری کپی می‌کنم. فرآیند کپی به اندازه یک شام خوردن طول می‌کشد. به این شکل دیگر نیازی نیست از ده‌ها پوشه غیرمهم نسخه پشتیبان بگیرم یا درگیر پشتیبان‌گیری‌های پیچیده شوم.

پشتیبان گیری با فایل اکسپلورر

این روش آسان‌ترین نیست؛ به‌ویژه اینکه اگر به اندازه کافی فضای خالی روی هارددیسک کامپیوتر نداشته باشید و مجبور شوید یک هارددیسک اکسترنال به سیستم وصل کنید و اطلاعات مهم را روی آن ذخیره کرده و دوباره بازیابی کنید. در این روش نیازی به نصب نرم‌افزار خاصی نیست ولی می‌توانید با برنامه‌هایی مانند WizTree فضای خالی یک درایو را بررسی کنید یا با راست کلیک روی پوشه Users و Properties میزان حجم پوشه را تخمین زده و دنبال یک فضای خالی برای آن در درایوهای دیگر بکردید.

پشتیبان گرفتن از اطلاعات با نرم‌افزارهای واسطه

اپلیکیشن Macrium Reflect هم محبوب و هم رایگان است. این برنامه می‌تواند به آسانی یک کل یک درایو شما یک ایمیج یا کلون روی درایو دیگر بسازد. در این روش، یک نسخه پشتیبان یا ایمیج کامل از همه‌چیز روی یک درایو گرفته و پس از نصب ویندوز می‌توانید دوباره باز کرده و استفاده کنید.

پشتیبان گیری با نرم افزارهای واسطه

این برنامه را نصب کنید و پیش از اینکه اقدام به پاک کرده ویندوز کامپیوتر خود کرده باشید؛ یک ایمیج کامل از درایو C یا درایو نصب ویندوز بگیرید. بهتر است از اطلاعات بسیار مهم خود یک نسخه هم روی سرویس ابری داشته باشید. ایمیج ساخته شده را روی درایو دیگری یا یک حافظه فلش و هارددیسک به طور موقت کپی کنید تا پس از نصب ویندوز ۱۰ دوباره استفاده شود.

تایپ ده انگشتی یک مهارت مادام العمر است. آموزش آنلاین تایپ ده انگشتی را با تایپون تجربه کنید.

پشتیبان گرفتن از برگه‌های مرورگرهای وب

براساس مرورگر وبی که استفاده می‌کنید؛ باید از اطلاعات درون مرورگر خود از جمله بوک‌مارک‌ها روی فضای ابری پشتیبان‌گیری کنید.

پشتیبان گیری از مرورگرهای وب

اگر از یک اکانت گوگل و مرورگر کروم استفاده می‌کنید؛ گوگل به طور خودکار یک نسخه از اطلاعات کروم شما را ذخیره کرده و پس از نصب ویندوز ۱۰ می‌توانید دوباره آن‌ها را مشاهده کنید ولی در غیر این صورت باید پیش از پاک کردن ویندوز، با استفاده از نرم‌افزاری مانند OneTab تمام برگه‌های خود را باز کرده و یک فهرست از آن‌ها ساخت و اکسپورت کنید.

این فایل اکسپورت را می‌توانید روی ابر قرار دهید یا اینکه برای خودتان ایمیل کنید. روش دیگر این است روی یک حافظ فلش ذخیره کنید؛ چون حجم زیادی ندارد.

بازیابی اطلاعات پس از نصب کردن ویندوز 10

فرض کنیم از همه اطلاعات خود پشتیبان‌گیری کردید و اکنون با یک خیال آسوده می‌خواهید ویندوز ۱۰ را نصب کنید. وقتی ویندوز به طور کامل نصب شده و بالا آمد و همه‌چیز تازه و جدید بود؛ چند نکته مهم است که باید مدنظر داشته و بالافاصله انجام دهید:

به برخی سرویس‌ها و اکانت‌ها مانند گوگل لاگین کنید تا تنظیمات پیش‌فرض و اطلاعات مرورگر وب شما سریعا در دسترس قرار بگیرند. اگر روی مایکروسافت یک اکانت دارید؛ با لاگین به مایکروسافت می‌توانید تنظیمات و اطلاعات خود را دوباره داشته باشید.

شروع به کپی اطلاعات خود روی سیستم جدید کنید. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا یک پوشه به نام Old PC بسازید و کل اطلاعات را آن‌جا قرار دهید. بعد به تدریج، اطلاعات و پوشه‌های مربوط به هر پروژه یا کار و حوزه دسته‌بندی خودتان را به مکان اصلی منتقل کنید. به یاد داشته باشید که داشتن دو یا چند پشتیبان از اطلاعات اصلا هزینه یا صدمه‌ای برای شما ندارد.

برای نصب مجدد اپلیکیشن های اصلی می توانید از سرویس های آنلاین مانند Ninite یا Chocolatey استفاده کنید.

بازیابی اطلاعات در ویندوز

اگر از سرویس‌های بازی استفاده می‌کنید، شروع به نصب آن‌ها کنید. اگر بازی های دلخواه خود را ذخیره کرده اید، نسخه پشتیبان را پیدا منید و در مکان اصلی قرار دهید. سپس باید بتوانید با استفاده از برنامه استریم بازی مربوطه، هر بازی را نصب کنی. بنابراین نیازی نیست بازی ها را دوباره دانلود کنید.

حالا به تمام سرویس های آنلاین خود مانند ایمیل ها و سرویس های ابری لاگین کنید و مراحل همگارم سازی را ادامه بدهید.

منبع: lifehacker

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید. امتحانش بی‌ضرر است!

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

برای شروعِ رایگانِ تمرینِ تایپ ده‌انگشتی، در کامپیوتر یا لپتاپ خود سایت تایپون (typoon.ir) را باز کنید و درس اول را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *